Sinemanın temelinde yatan yanılsama, beynin gözün ağ tabakası üzerine düşen görüntüyü kaybolmasından sonra da kısa bir süre algılamayı sürdürmesi ve ardışık ağ tabaka görüntülerini, hareket eder biçimde algılaması olgularına dayanır. Bu yüzden insan gözü, bir perde üzerinde belirli bir hızla (genellikle sessiz sinemada saniyede 16, sesli sinemada saniyede 24 kare) ard arda yansıtılan film karelerindeki görüntüleri kesintisiz bir hareket içinde görür.Gözün sinemaya temel oluşturan bu özelliği fotoğrafın bulunmasından çok önce biliniyordu, örneğin her sayfasına bir resim çizilmiş kitapların hızla çevrilmesiyle hareket izlenimi yaratılabiliyordu. 1832'de yapılan phenakistoscope ve 1834′te gerçekleştirilen zoetrope gibi optik aletlerle aynı temele dayanarak hareketli görüntüler oluşturulmuştu. 1839′da fotoğrafın bulunmasından sonra, hareketi eşit ve çok kısa aralarla sabit fotoğraflar olarak saptayan yöntemler Edward Muybriagef, yan yana dizdiği fotoğraf makineleriyle koşan bir atın görüntülerini saptadı ve dönen bir disk içine yerleştirdiği bu fotoğraflarla hareketli bir görüntü yaratmayı başardı (1877). Fransız fizyolog Etienne Jules Marey 1882′de kuşların uçuşunu incelemek amacıyla, saniyede 12 fotoğraf çeken ve kamera takılmış bir makineli tüfeğe benzeyen bir aygıt geliştirdi. 1887′de ABD’li Hannibal Goodwin’in fotoğraf çekiminde selüloit film kullanması, bir yıl sonra da George Eastman’ın bu uygulamayı geliştirerek makaraya sarılı selüloit film şeridinin seri üretimini başlatması, sinema filminin gerçekleştirilmesi için bütün ön koşullan hazırlamış oldu. Thomas Alva Edison ile yardımcısı William Kennedy Laurie Dickson’ın yaptıklan kinetograf, kameranın ilk biçimi olarak ortaya çıktı. Bu aygıtla, kenarlarına düzenli delikler açılmış 15 m’lik filmler üzerine saniyede 40 görüntü saptanabiliyordu. Edison kinetoskop adım verdiği bir gösterim aygıtı aracılığıyla da bu görüntüleri hareketli bir biçimde yansıtmayı başardı. Ama bu aygıt, gözlerini iki küçük deliğe dayayan tek bir izleyici tarafından kullanılabiliyordu. Kinetoskopların ticari olarak satışa sunulmasıyla birlikte Edison, kitlesel film çekimi yapılabilen ve güneşin durumuna göre tekerlekler üzerinde döndürülen ilk film stüdyosu Black Maria’yı inşa etti.
Kinetoskopu Paris’te bir sergide gören Auguste ve Louis Lumiere, sinematografi adı verilen aygıtı geliştirdiler. Elle çalıştırılabilen bu aygıt film çekimi ve gösterimi yapabiliyor ve 10 kg dolayındaki ağırlığı sayesinde de, istenen yere taşınabiliyordu. Lumiere Kardeşler ilk gösterilerini 28 Aralık 1895′te Paris’te, Capucines Bulvarı’ndaki Grand Cafe’de gerçekleştirdiler ve bu gösteri sinemanın başlangıcı olarak kabul edildi.
Edison’ın filmleri genellikle stüdyoda çekilmiş sirk ve vodvil gösterileriyken, Lumiere Kardeşler’in filmleri dünyanın çeşitli yörelerine gönderilmiş kameramanların saptadıkları belgeseller ya da haber filmleriydi. Sinemanın kendine özgü anlatım olanaklarından yararlanma ve sinema aracılığıyla bir öykü anlatma dönemi, temel olarak Fransız yönetmen Georges Melies’le başladı. Melies, fantastik sinema ve bilimkurgu sinemasının da öncüsü sayılan filmlerinde sinemanın yanılsama yaratma gücünü zekice kullanarak film “hile”leri uyguladı. Ama Melies’in filmlerinde kamera sabit bir noktada duruyor ve öyküyü, tiyatro sahnesindeymiş gibi görüntülüyordu. Daha sonra sinema dilinin temel öğeleri olacak değişik çekim ölçeklerini ve kamera açılarını kullanan ve bunları öykünün gelişimine göre değişik biçim ve ritimlerde kurgulayan ilk sinemacı ABD’li Edwin S. Porter oldu. Özellikle The Great Train Robbery (1903; Büyük Tren Soygunu) filminde Porter, hareketli ve gerilimli sahnelerde yakın ve kısa çekimler kullanarak, kamerayı hareket ettirerek ve arkadaki bir perdeye yansıtılmış görüntülerle öndeki bir mizansenin birleştirilmesine dayanan arka gösterim tekniğini uygulayarak, gerçekçi sinemanın temellerini attı.
Daha ilk gösterimlerden başlayarak kitlelerin ilgisini çeken ve yaygın bir eğlence aracına dönüşen sinema, 20. yüzyılın ilk 10 yılında başlı başına bir sanayi ve ticaret dalı haline geldi. Önceleri dünya pazarına Fransız sinemacılar egemendi ve Charles Pathe ilk uluslararası sinema imparatorluğunu kurmuştu. ABD’de ise Nickelodeon adı verilen sinema salonlarının hızla yayılması, başlıca Doğu kentlerinde art arda film yapım şirketlerinin kurulmasına yol açtı. Yapımcı şirketlerin 1908′de kurduktan Motion Picture Patents Company’nin yürüttüğü mücadele karşısında bazı sinemacılar Batı’ya giderek orada etkinlik göstermeye başladılar ve böylece Hollywood’un temellerini attılar.
Devamı
Kaynak: wikipedia
RSS Feed
Facebook
Twitter
Sinema Tarihi 1
Etiketler:
Sinema Tarihi
Popular Posts
-
Sessiz sinema, bir anlamda evrensel anlatımıiçeren ve kendine özgü kuralları olan, belli ilkelere dayanan, kendi başına bir anlatım sanatı...
-
Sinemanın mucidi olarak tanınan Louis ve Auguste Lumiere Kardeşler 'in bütün illüzyonu insan gözünün yanılgısına ve ağ tabakasının bir...
-
Öğr.Gör. Memduh Yağmur (Fırat Ünv. İletişim Fak.) Muhammed Özkılınç (Kanal 3 Metin Yazarı) Sinemanın Doğuşu ve Lumi...
-
Lumiere Sinematografisi bir mit midir? Sinemanın icadı denince akla ilk gelen Lumiere kardeşlerin gösterisi olmakla beraber, daha önce ...
-
Savaş yıllarında ABD’li sinemacılar savaşın değişik cephelerini tanıtan filmler yaptılar. Savaştan sonra ise stüdyo sistemi gerilemeye başla...
-
İlk filmler açık havada çekildi.; ne senaryoları vardı ne de yöneticileri. Bunlar belgesel türde röportaj filmleri (Trenin Ciotat İstasyon...
-
Sinematografa giden yolculuk: İlk ortaya çıktığında, içinde bulunulan çağa adını verebilecek kadar büyük değerde bir icat olan ve Latince ...
-
Namı değer şarlo beyaz perdenin agu dediği ve insanların bu camda kendi hayatlarına dair kareler bulma döneminin başlarında insanlığa ...
-
Tarihte İlk Film Sinemanın tanımına uyan ilk film Fransız Lumiere kardeşlerin çektiği tren istasyon...
Blogroll
About
Blogger tarafından desteklenmektedir.
You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "
Archives
-
▼
2012
(24)
-
▼
Mart
(24)
- Charlie Chaplin Sinematografisinden Seçmeler
- Şarlo'nun Muhteşem Dünyası: Charlie Chaplin
- Sessiz Sinemanın Efsane Yıldızı Charlie Chaplin
- Sessiz Sinemanın Tarihi
- Sessiz Sinema Dönemi 2
- SESSİZ SİNEMA DÖNEMİ (EDİTLENECEK)
- İlk Bilim Kurgu Filmi (Video)
- Tarihte İlk Film (Hikayesi ve Video)
- Sinemada İlkler (EDİTLENECEK)
- SİNEMANIN KISA TARİHİ
- Lumiere Kardeşler
- Sinemanın Doğuşu ve Lumiere Kardeşler
- Sineme Tarihi (3.Bölüm-İÇERİK EDİTLENECEK)
- Sinema Tarihi (Sinematografa Giden Yolculuk)
- Hareketli Görüntünün Doğuşu ve Sinemanın İcadı
- Sinemayı Kim İcat Etti?
- Sinemanın İcadı 2
- Sinemanın İcadı
- Sinema Tarihi Genel
- Sinema Tarihi 5 (ABD Sinemasında Yeni Eğilimler)
- Sinema Tarihi 4 (Savaş Yılları Ve II. Dünya Savaşı...
- Sinema Tarihi 3 ( 2. Dünya Savaşı Öncesinde Sesli ...
- Sinema Tarihi 2 (Sessiz Sinema Dönemi)
- Sinema Tarihi 1
-
▼
Mart
(24)
Blogger news
site yapım aşamasındadır. sürekli güncellenecektir.
Kategoriler
- Sinema Tarihi (21)
- Videolar (2)
Blog Archive
-
▼
2012
(24)
-
▼
Mart
(24)
- Charlie Chaplin Sinematografisinden Seçmeler
- Şarlo'nun Muhteşem Dünyası: Charlie Chaplin
- Sessiz Sinemanın Efsane Yıldızı Charlie Chaplin
- Sessiz Sinemanın Tarihi
- Sessiz Sinema Dönemi 2
- SESSİZ SİNEMA DÖNEMİ (EDİTLENECEK)
- İlk Bilim Kurgu Filmi (Video)
- Tarihte İlk Film (Hikayesi ve Video)
- Sinemada İlkler (EDİTLENECEK)
- SİNEMANIN KISA TARİHİ
- Lumiere Kardeşler
- Sinemanın Doğuşu ve Lumiere Kardeşler
- Sineme Tarihi (3.Bölüm-İÇERİK EDİTLENECEK)
- Sinema Tarihi (Sinematografa Giden Yolculuk)
- Hareketli Görüntünün Doğuşu ve Sinemanın İcadı
- Sinemayı Kim İcat Etti?
- Sinemanın İcadı 2
- Sinemanın İcadı
- Sinema Tarihi Genel
- Sinema Tarihi 5 (ABD Sinemasında Yeni Eğilimler)
- Sinema Tarihi 4 (Savaş Yılları Ve II. Dünya Savaşı...
- Sinema Tarihi 3 ( 2. Dünya Savaşı Öncesinde Sesli ...
- Sinema Tarihi 2 (Sessiz Sinema Dönemi)
- Sinema Tarihi 1
-
▼
Mart
(24)
Labels
- Sinema Tarihi (21)
- Videolar (2)